Proiect Labyrinthum

PROPUNERE  DE  SALVARE  A  EDIFICIULUI  ROMAN  CU  MOZAIC PRIN CONSOLIDAREA CLADIRII EXISTENTE. MODERNIZAREA COMPLEXULUI MUZEAL  SI  VALORIFICAREA  INCINTEI  EXISTENTE  PRIN  CREAREA  DE  SPATII CU FUNCTIONALITATE  CULTURALA

 I. SCURT ISTORIC

Edificiul roman cu mozaic Tomis este expresia maretiei portului si orasului greco-roman Tomis. Constructia monumentala a servit ca gara maritima si club al armatorilor si negustorilor, de la finele sec. III la inceputul secolului al VII-lea. Din vastul complex initial, dezvoltat in trei terase suprapuse, a ramas o parte din zidurile si arcadele romane ale constructiei, din obiectele aflate in magaziile sale, precum si din pardoseala din mozaic policrom (700 m 2). In epoca romano-bizantina, autoritatile orasului, armatorii, negustorii se intalneau in agora fastuoasa a terasei superioare a edificiului, pentru a incheia tranzactii comerciale, a participa la festinuri, etc.

Reconstructia virtuala a Edificiului Roman cu Mozaic realizata de studentii Facultatii de Matematica Informatica ai Universitatii Ovidius din Constanta  in cadrul proiectului “uTilizarea realitatii virtuale in recOnstituirea Multimodala 3D a site-urilor IStorice” (acronim TOMIS).

Aceasta terasa, care avea 100 m lungime si 20 m latime, impune datorita pavimentului mozaicat, cu motive geometrice si florale, inscrise in patrate si cercuri, dispuse in jurul unui camp central. A doua terasa a edificiului se gaseste la 8 m sub terasa superioara si este formata din 11 incaperi-ateliere, iar cea de-a treia terasa, la 8 m sub nivelul acesteia, cu alte incaperi boltite, aflate chiar in fata cheiurilor portului antic, este in prezent sub nivelul marii. Aceste terase atesta functionalitatea comercial-portuara a edificiului, inclusiv prin obiectele descoperite (amfore cu uleiuri, vin, fier, ceara, rasini etc). Legatura intre terase se facea printr-o scara cu trepte largi si inalte din calcar.

Cercetarea arheologica a Mozaicului Roman 1959 - 1960
Cercetarea arheologica a Mozaicului Roman 1959 – 1960

Intregul Edificiu Roman este protejat printr-o constructie vitrata ce dateaza din anii 1960.

29 mai 1960 - vizita in timpul cercetarii arheologice

29 mai 1960 - vizita in timpul cercetarii arheologice

Amenajarile muzeistice adapostesc colectii de marfuri de pe corabii, gasite in magaziile edificiului: ancore, lingouri, greutati, amfore cu vopsele si rasini, statuete, etc. In fostele magazii sunt expuse monumentele epigrafice descoperite in diferite centre din Dobrogea.

29 mai 1960 - vizita in timpul cercetarii arheologice

29 mai 1960 - vizita in timpul cercetarii arheologice

Constructia structurii de protectie si conservare a Mozaicului Roman 1960-1970.

Constructia structurii de protectie si conservare a Mozaicului Roman 1960-1970.

II. CONTEXT

Zona veche peninsulara a orasului Constanta sta sub semnul mostenirii istorice si arheologice de importanta nationala, concentrata intr-un perimetru construit nevalorificat si abandonat intr-o proportie de 35%. Vestigiile grecesti si romane de importanta nationala si internationala, cladirile de patromoniu, unice si cu o bogata arhitectura, precum si proximitatea covarsitoare a Marii Negre si Portului Constanta determina ca zona sa se gaseasca in atentia autoritatilor locale si a investitorilor, in ceea ce priveste regenerarea ei si valorificarea turistica a intregului spatiu peninsular, ca intreg, depasindu-se astfel caracterul „punctual” al atractiilor turistice si de eveniment.

Proiectul de dezvoltare a Edificiului roman cu mozaic Tomis isi propune transformarea sa intr-o infrastructura cultural-istorica experimentala care sa integreze vestigiile si expozitia muzeala existente intr-un centru animat de evenimente inter-culturale, artistice, de media si de afaceri, vizandu-se astfel promovarea reciproca a celor doua elemente definitorii, si anume elementul turistic de natura arheologica si elementul de actiune care atrage si retine participantii in ambianta unica a vestigiilor. Acest proiect introduce un concept modern de valorificare integrala a resurselor culturale ale orasului-port Constanta, precum si a avantajelor locale competitive datorate concetrarii puternice a vestigiilor conservate, a ruinelor si artefactelor antice din zona veche a orasului.

Logo Centru Cultural
Logo Centru Cultural

Proiectul de dezvoltare a Edificiului roman va contribui, prin serviciile si actiunile sale, la revigorarea zonei vechi peninsulare a orasului Constanta, la marirea vizibilitatii asupra Muzeului de Istorie Nationala si Arheologie, precum si la sporirea popularitatii acestei destinatii.

Mai mult, parteneriatul prin care este abordat proiectul, intre sectorul privat si cel public, va combina stabilitatea solida a institutiei de cultura cu creativitatea si flexibilitatea tipice mediului de afaceri, raspunzand astfel nevoii de implicare a celor doua sectoare pentru a se obtine un produs final cu valoare adaugata. Experienta internationala arata ca, in contextul actual de dezvoltare si intr-un viitor apropiat, sansele ca muzeele sa beneficieze de finantari publice generoase sunt reduse, o solutie viabila fiind parteneriatul cu sectorul privat care sa faca donatii si sa sprijine actul de cultura si regenerarea monumentelor istorice.

III. SITUATIE CURENTA

Situatie Curenta
Situatie Curenta

Edificiul Roman cu Mozaic se gaseste in administrarea Muzeului de Istorie Nationala si Arheologie Constanta. Datorita prioritatilor strategice si, respectiv, financiare, de la nivel national si judetean din ultimii 10 ani, eforturile de intretinere, restaurare si conservare a Edificiului au fost directionate spre minimizarea efectelor factorilor externi asupra vestigiilor propriu-zise si asupra constructiei-gazda.

 IV. PROPUNERE DE DEZVOLTARE

IV.1. Obiective

Obiectivul general al proiectului de dezvotlare a Edificiului roman cu mozaic Tomis este ca, pe termen lung, sa contribuie la regenerarea zonei peninsulare a orasului Constanta, prin crearea unui spatiu cultural-istoric convivial care sa promoveze Edificiul in contextul evenimentelor si activitatilor de cultura, artistice si de afaceri.

Proiectul  isi propune urmatoarele obiective specifice:

  • Extinderea cadrului muzeal al Edificiului prin integrarea de elemente arhitectonice moderne si dinamizarea noului mediu prin programe inter-arte si de afaceri care sa valorifice ambianta unica a vestigiilor si potentialul cultural al orasului;
  • Sporirea traficului de vizitatori si turisti ai Muzeului de Istorie Nationala si Arheologie, la Edificiul Roman cu Mozaic, si, in general, in zona veche peninsulara a orasului;
  • Eliminarea factorilor externi de degradare a Edificiului si asigurarea unui climat interior controlat si adecvat conservarii vestigiilor si exponatelor;
  • Asigurarea resurselor material-tehnice, umane si financiare necesare promovarii de programe cultural-artistice si activitati muzeale; gestionarea rationala si transparenta a fondurilor financiare, indiferent de provenienta lor (bugetare, extrabugetare sau sponsorizari);
  • Dezvoltarea unor programe speciale adecvate pe categorii de varsta, socio-profesionale, etc., sporirea asistentei de specialitate in promovarea Edificiului;
  • Imbunanatirea conditiilor de primire a vizitatorilor si participantilor la programe cultural-artistice prin introducerea de utilitati si facilitati specifice (apa potabila, ape uzate).
  • Dezvoltarea resurselor de informare si promovare puse la dispozitia publicului, prin realizarea de materiale promotionale, expozitii, evenimente sau happening-uri;
  • Stabilirea de parteneriate cu sectorul public, privat si nonguvernamental in beneficiul promovarii si valorificari Edificiului si proiectului propus.

IV.2. Propunere tehnica

Investitie

Starea actuala a expozitiei permanente a vestigiilor este uzata fizic si moral. Proiectul propune refacerea expozitiei, prin supraetajarea terasei pe o suprafata de 1600 m2 si inlocuirea spatiilor vitrate cu sticla termoizolanta. Refacerea expozitiei de baza a vestigiilor si a exponatelor se impune cu prioritate in conditiile evolutiei contemporane in tehnicile muzeale si in metodele noi de integrare artistica.

Prin supraetajarea terasei se va obtine spatiul necesar organizarii de evenimente si actiuni culturale si de afaceri din toate domeniile existente, sau mai putin explorate pe plan local (conferinte, concerte, spectacole de teatru, expozitii temporare), iar inlocuirea spatiilor vitrate si deplasarea lor catre exterior permit aparitia de noi volume, inclusiv a efectului de “piateta descoperita”. Aceste lucrari de supraetajare si deplasare exterioara a peretilor vitrati conduc la aparitia a doua noi sali de dimensiuni apreciabile, circa 400 m2 fiecare, si la dublarea latimii balcoanelor. Spatiul total obtinut la interior devine, astfel, 1.600 m2.

Functiunile acestui spatiu se propun a fi urmatoarele:

Scena, culise, garderoba; Spatiu pentru public (culoare de vizitare, spatii de ospitalitate foarte generoase – peste 500 locuri);  Sala mica proiectii, conferinte 200 locuri; Foaier – alimentatie publica cafeterie –  terasa si  interiorSpatii de depozitare; Spatii sanitare; Ateliere pentru 11 discipline. 

Supraetajarea terasei se va realiza cu elemente usoare si acoperire vitrata (perete cortina), cu geam termopan – investitie ce va asigura confort si spatiu pentru evenimente, conditii de ventilatie cu aparate profesionale. Refacerea drenurilor canivourilor si retelelor pluviale in zona vor conduce la eliminarea  infiltratiilor care deterioreaza situl arheologic in prezent.

Echipamente multimedia, echipamente tehnice si dotari ultra-moderne vor asigura functiunile propuse si climatul necesar conservarii vestigiilor.

 Se va utiliza o tehnologie de iluminare speciala pe timp de noapte, astfel incat locul sa devina o atractie.

IV.3. Estimari financiare si de planificare in timp a realizarii investitiei

Costuri estimate:

  • Restaurare conservare componenta artistica cf deviz : 900 000 euro

 IV.4. Programe de actiuni

Obiectivele proiectului se vor realiza prin promovarea de programe de actiuni cultural-artistice si de afaceri, adresate unei multitudini de grupuri tinta, programe care vor asigura promovarea Edificiului, il vor aduce in centrul atentiei participantilor si il vor integra in cultura contemporana. De asemenea, aceste programe vor anima investitia si atrage parteneri din sectoarele public, privat si nonguvernamental, in valorificarea sa, asigurand in acelasi timp un sistem eficient de protejare a vestigiilor si exponatelor.

Se propun mai multe tipuri de programe care sa se adreseze vizitatorilor si turistilor, populatiei locale, oamenilor de afaceri, iubitorilor de arta, etc.

 V. EXPERIENTA SIMILARA GROOVE HOUR CONSTANTA

Groove Hour Constanta este o companie specializata in publicitatea indoor si crearea de evenimente.  Adresa de web: http://www.groovehour.com

Publicitatea indoor propune diferite instrumente de publicitate, in functie de specificul de activitate si grupul tinta al clientului. Cel mai important proiect al Groove Hour Constanta in acest domeniu este i-Tour (www.i-tour.ro), proiectul de informare si promovare turistica la nivel national. Proiectul se desfasoara in baza materialelor cu informatii turistice adresate direct turistului roman si strain: harti ale statiunilor turistice de pe litoral si Valea Prahovei, Delta Dunarii, harti ale unor orase mari (Bucuresti, Constanta, Brasov, Mangalia), manastirile bucovinene, trasee montane, partii de schi, muzee si edificii culturale, situri arheologice, lacasuri de cult, etc. Campania se deruleaza in peste 700 de puncte proprii (standuri) amplasate in statiunile de pe litoral, de pe Valea Prahovei, Delta Dunarii (15 judete ,hoteluri, centre de informare turistica, muzee, restaurante), in Constanta, Brasov si in Delta Dunarii. Proiectul este permanent, fiind implicate companii multinationale, companii nationale, actori locali si nationali.

Crearea de evenimente, la solicitarea clientului sau pro-activ.  Evenimentele sunt dedicate celebrarii unor momente importante la nivel international (“Ziua Tartanului”), unor branduri (Pepsi), lansari de produse si locatii (Renault Clio III, Honda, Irish Pub Constanta, Club XXI Mamaia). Groove Hour Constanta asigura conceptul, regia si logistica desfasurarii evenimentelor, programele cuprinzand concerte live cu artisti, instrumentisti si dj consacrati romani si straini, scenarii tematice, colaborari cu designeri de interior si moda, o punere in scena adecvata evenimentului, etc.

Documente

Aviz comisie cultura Constanta

Aviz comisie cultura Constanta 2

Aviz M.C.C faza P.U.D

Aviz Studiu de Fezabilitate

Aviz restaurare componenta artistica

Aviz studiu de impact

Acord proiectant initial

 

 

Advertisements

2 responses to “Proiect Labyrinthum

  1. Salvarea Edificiului Roman si modernizarea lui cred ca demult trebuia sa fie prioritatea numarul unu al tuturor alesilor locali ,celor de la cultura,si de ce nu , a tuturor constantenilor.Faptul ca se intampla asta acum ,cred ca este de apreciat munca celor ce sa-u implicat in acest proiect. Zona peninsulara Tomis este tot ce avem ,si trebuie sa-i dam viata sa putem arata si altora radacinele nostre istorice

  2. Multumim Domnule Boldas pentru incurajari!

    Echipa Labyrinthum

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s